Poranne espresso jako trend globalny

Kolejka w kawiarni tego poranka sięga aż do drzwi. Biznesmeni, studenci, pracownicy okolicznych firm śpieszący do biura czekają cierpliwie (lub nie) na złożenie zamówienia. Siedzę przy małym stoliku, wprost naprzeciwko baru. Sprawdzam maile, obserwuję kolorowy, ciepły wystrój tego miejsca i delektuję się pierwszym tego dnia cappuccino. Wokół mnie wszystkie stoliki są zajęte, głównie przez pojedyncze osoby. Czytają gazety, rozmawiają przez telefon, niektórzy w słuchawkach wpatrzeni w ekrany smartfonów wydają się nie dostrzegać panującego wokół harmidru. Chociaż kilka osób zamówiło herbatę, zdecydowanie króluje tu kawa. Na ścianach za plecami baristów stylowe zdjęcia z motywami kawowymi – workami ziaren, filiżankami z gorącą kawą, z której unoszący się aromat dosłownie czuć, budują przytulną atmosferę. Skończyłam moje cappuccino, uśmiecham się do baristów, dziękuję i energicznym krokiem zmierzam na ulice Tbilisi. Zdaję sobie sprawę, że oprócz kilku szczegółów jak język i jego nietypowy alfabet, ta kawiarnia mogłaby znajdować się właściwie w każdym miejscu w Europie i na świecie.

Kawiarnie są globalnym fenomenem. Chociaż istnieją od prawie 500 lat, w ciągu ostatnich kilku dekad ich liczba i zróżnicowanie wzrosło na całym świecie. Od Chin, po Meksyk, Brazylię, Gruzję czy Japonię, a także na praktycznie wszystkich lotniskach na świecie znajdziemy miejsca oferujące kawę. Skąd wynika ten globalny trend picia kawy i chęć kupowania jej w kawiarni?

POCZĄTKI GLOBALNEGO TRENDU

Do rozwoju kultury kawiarni przyczyniło się wiele czynników. Wśród nich możemy wymienić globalizację – wzorce lifestylowe ze Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej dzięki telewizji i Internetowi skutecznie rozprzestrzeniły się na wszystkich kontynentach. W Stanach Zjednoczonych kulturę picia kawy poza domem i pracą zapoczątkował Starbucks. Jego popularność zwróciła uwagę całego świata i zainspirowała kolejne pokolenia przedsiębiorców kawy do prześcigania się w koncepcjach na coraz to nowe sieci kawiarni i produkty związane z kawą. Pomimo tego, że sieciówki często kojarzą się z eliminowaniem lokalnej przedsiębiorczości, wiele niezależnych kawiarni z powodzeniem konkuruje na rynku. Małe kawiarnie dostarczają klientom unikatowe produkty oraz lokalną niepowtarzalną atmosferę.

 
Fot. 1. Kawa to w dzisiejszej kulturze miejskiej dużo więcej niż napój, to lifestyle   Fot. 2. Kawiarnie coraz częściej oferują freelancerom komfortowe zacisza do pracy


O KAWIE WIEMY CORAZ WIĘCEJ

Konkurencja na rynku kawiarni odpowiada na potrzeby pogłębiania wiedzy ze strony konsumentów. Wraz z wydłużaniem się listy dostępnych rodzajów kawy, rośnie także zainteresowanie konsumentów sposobem jej uprawiania, obróbki oraz parzenia. Obecnie na rynku, także w Polsce, możemy skorzystać z bogatej oferty warsztatów parzenia kawy, gdzie profesjonaliści omówią najdrobniejsze detale tej sztuki. Kto był choćby raz, ten wie, że nabyta w ten sposób wiedza na zawsze zmieni nasze podejście do porannego kubka kawy w domu. Wyposażeni w nowe kompetencje, będziemy także bardziej świadomymi i wymagającymi klientami w kawiarniach i restauracjach.

FREELANCE I KAWA

Popularność kawiarni wiąże się także z ogólną zmianą trybu pracy. Współcześnie wiele osób wykonujących wolne zawody, studentów czy przedsiębiorców wybiera kawiarnie jako miejsca pracy, nauki i spotkań biznesowych. Filiżanka kawy w kawiarni to idealnym pretekst do znalezienia się w gronie ludzi, z zachowaniem swego rodzaju prywatności. Inspirujące wnętrza, dobrej jakości kawa z dodatkami, poczucie bycia w małej społeczności ludzi podobnych do nas to idealne warunki dla tych, którzy wykonują kreatywną pracę.

Kawa to nie tylko napój o energetycznych właściwościach, ale globalne zjawisko społeczne. Towarzyszy nam w chwilach relaksu, pracy, czy spotkań towarzyskich. W podróży, czy w domu kubek porannej kawy jest znajomym rytuałem, jak i drzwiami do odkrywania nowej kultury.

 

Autor

Emilia Pawłusz

 


Add comment

Required fields are marked with *. Every comment is subject to approval.

Author*

Website

Comment*

Please do not type anything here

Checking here, to indicate that you have read and agree to the terms of the Privacy Policy