Trendy na rynku kawy w roku 2019

Jakie trendy kawowe panowały na rynku w 2019?Rynek kawy jest niezwykle dynamiczny. Co roku pojawiają się innowacje zarówno dotyczące samej kawy, produktów do parzenia kawy oraz całej kawiarnianej kultury. O czym rozmawiają i co proponują specjaliści na rynku kawy w 2019? Na pewno koncepcja kawy ulega poszerzeniu, a na scenę wkracza temat ekologii i zrównoważonego rozwoju. Wydaje się także, że świat pokochał kawę mrożoną w specyficznej postaci tzw. „cold brew”. O tych i innych ciekawostkach przeczytasz w naszym artykule.

Trendy na rynku kawy w roku 2019

Zrównoważony rozwój

Od kilku lat niekwestionowanym trendem na rynku kawy, ale i produkcji napojów w ogóle jest zrównoważony rozwój. Świadomi ekologicznych wyzwań producenci i dystrybutorzy kawy dążą do tego, aby ich produkty były przyjazne środowisku, etyce pracy oraz zdrowiu człowieka. Temat zrównoważonego rozwoju na rynku kawy dominuje na wielu festiwalach poświęconych kawie, np. London Coffee Festival czy Helsinki Coffee Festival. Jedną z ciekawszych ekologicznych nowinek tego roku są kubki z fusów kawy – idea wymyślona przez start-up z Berlina, która podbija zarówno europejski, jak i amerykański rynek. Kubki wykonane z fusów po zaparzonej kawy są obecnie produkowane w Niemczech. Producent dba o to, aby proces ich tworzenia oraz materiały użyte do produkcji spełniały standardy etycznej produkcji i były przyjazne dla środowiska.

Chemex

Za tą obcobrzmiącą nazwą stoi po prostu szklany ekspres do kawy z filtrem, w kształcie charakterystycznej klepsydry. Wygląda może nieco archaicznie w porównaniu do ekspresów ciśnieniowych, do których jesteśmy przyzwyczajeni, ale dzięki temu ma też aurę swoistej kawowej alchemii! Pojawił się około roku 1940, jednak czasy swojej świetności ma chyba dopiero przed sobą. Jak działa chemex? Średnio mieloną kawę wrzuca się do specjalnego filtra, który klaruje napar. Specjaliści twierdzą, że zaparzona w chemexie kawa ma nieco cytrusowe nuty smakowe, jest mocna, ale pozbawiona kwasowości. Chemex pojawia się już coraz częściej w kawiarniach, można też z powodzeniem używać go w domu. Jego cena kształtuje się na poziomie 150-250 zł. Prostota rozwiązania i piękny design powodują, że z pewnością warto spróbować!

Kawa nitro

Wygląda jak ciemne piwo, ale smakuje jak kawa! Ten kawowy trunek podbił już amerykański rynek, jednak w Polsce nadal pozostaje nieodkrytą nowością dostępną w bardzo niewielu kawiarniach. Co to właściwie jest kawa nitro? Zacznijmy od tego, że jest to kawa macerowana na zimno (cold brew), dlatego słowo „zaparzanie” nie oddaje tego procesu, ponieważ nie używa się w tym procesie gorącej wody. Cold brew polega na długotrwałym namaczaniu zmielonych ziaren w zimnej wodzie (cały proces trwa od 12 do 24 godzin). Właściwa kawa nitro powstaje dzięki napowietrzeniu cold brew azotem (stąd jej nazwa), który jest dodawany do kawy z kegu, jak w przypadku piwa. W skrócie – nitro jest to kawa na zimno nalewana z kegu. Czyż nie brzmi to jak marzenie? :) Proces azotowania dodaje kawie pianki podobnej do pianki piwnej i zmienia nieco smak całego naparu. Powoduje, że kawa ma aksamitną konsystencję i nieco słodszy, bardziej intensywny smak niż zwykła kawa mrożona. Dodatkowa kremowość sprawia, że nawet miłośnicy kawy z mlekiem rezygnują z tego dodatku w przypadku kawy nitro. Nitro to doskonała propozycja na upalne dni i tropikalne temperatury, których doświadczamy coraz więcej z roku na rok. W tej chwili kawa nitro jest dostępna w kilku kawiarniach w Warszawie. Można ją także zamówić jako food truck na imprezy i wydarzenia plenerowe.

Nowe produkty kawowe

Może to globalne ocieplenie albo po prostu moda, ale producenci na rynku kawy w 2019 postawili na kawy na zimno. W sklepach pojawiła się nowa kategoria produktów kawowych – gotowe zapakowane kawy w puszkach lub kartonach. Oferta ta jest skierowana do klientów ceniących komfort szybkich zakupów i łatwą dostępność produktów. Gotowe kawy występują w wielu wariantach, od zwykłej małej czarnej bez żadnych dodatków do gotowych latte, cappuccino i innych napojów, które mają w składzie kawę, ale z dodatkiem cukru, konserwantów, słodzików i syropów glukozowych. Gotowe kawy na pewno mają swoje zalety – można je kupić i zostawić w torbie na kilka godzin i spożyć w dowolnym momencie. Pozostawiają jednak pewne wątpliwości w kwestii ich wartości odżywczej i zdrowotnej. Przed zakupem na pewno warto przeczytać skład produktu. Gotowe do spożycia kawy można obecnie znaleźć na stacjach benzynowych, w sieciowym kawiarniach i sklepach spożywczych, także małych – typu Żabka.

Kawa jako styl życia

Kawa i komputer to chyba najpopularniejszy widok kojarzący się ze współczesnymi freelancerami. Praca w kawiarniach przy nieodłącznej filiżance kawy to styl życia dla wielu osób z branży kreatywnej. Co więcej, na rynku pojawia się coraz więcej produktów z kawą jako motywem, od ubrań, po dekoracje, plakaty, obrazy i podobne gadżety, które wyraźnie mówią, że kawa to dużo więcej niż napój. Koncepcja kawy ciągle się zmienia, a innowacje dotyczące kawy pojawiają się cały czas. Publiczność rynku kawy ciągle wzrasta, powodując rosnące zapotrzebowanie na wiedzę o kawie. Wystarczy przejrzeć ofertę księgarni, żeby zobaczyć, ile nowych publikacji o kawie pojawiło się w przeciągu ostatnich lat na rynku. Także w Internecie nie brakuje świetnych blogów i kanałów na YouTube, gdzie historia, przygotowanie i ogólna wiedza o kawie jest chętnie przyjmowana przez tysiące subskrybentów z całego świata. A co się dzieje lokalnie? Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, kawiarnie oraz firmy eventowe organizują warsztaty degustacji kawy lub jej przygotowania. Ten interesujący trend z pewnością przyniesie wiele zaskakujących i kreatywnych nowości w kolejnych latach.

Autor: Emilia Pawłusz

 


Add comment

Required fields are marked with *. Every comment is subject to approval.

Author*

Website

Comment*

Please do not type anything here

Checking here, to indicate that you have read and agree to the terms of the Privacy Policy