Kawa dla zdrowia! 5 zdrowotnych właściwości kawy

Kawa zawiera wartościowe substancje odżywcze, przeciwdziała chorobom i wzmacnia organizm. Kawy i igrzysk! W ten sposób wielu z nas, zagorzałych kawoszy, zawołałoby współcześnie, domagając się rozrywki i przyjemności. Kawa to jeden z najpopularniejszych obecnie napojów na świecie, od których zaczynamy dzień i wokół których toczy się życie towarzyskie. Kawa ma wiele właściwości prozdrowotnych, które potwierdzają badania naukowe. Zawarta w niej kofeina jest składnikiem wielu leków (np. wzmacnia działanie środków przeciwbólowych) oraz naturalnych kosmetyków. Oto pięć wybranych właściwości kawy, które wspomagają zdrowie.

1. Kawa pomaga spalać tłuszcz

W dobie obsesji na punkcie atrakcyjnego wyglądu i zdrowego ciała ta właściwość kawy została już wielokrotnie zbadana. Otóż tak, kawa przyspiesza metabolizm, pomaga w trawieniu i przyspiesza spalanie tłuszczu.

Nauka potwierdza ten fenomen. W badaniu holenderskich naukowców wykazano, iż spożycie kawy z kofeiną podwyższa u badanych (w eksperymencie wzięli udział młodzi, zdrowi mężczyźni) tempo przemiany materii średnio o 7% (wahania między poszczególnymi osobami wynosiły do 4%). Podwyższony metabolizm utrzymuje się przez około trzy godziny. Jeśli zsumujemy to działanie w skali roku, rezultat jest imponujący. Oczywiście kawa nie zastąpi racjonalnego odżywiania, wysiłku fizycznego i regularnego picia wody, ale miło jest pomyśleć, że kolejna filiżanka kawy to twój sprzymierzeniec w walce z kilogramami.

2. Kawa zawiera substancje odżywcze

Wiele składników odżywczych zawartych w ziarnach kawy zostaje w nich pomimo obróbki. W jednej filiżance kawy (około 250 g, w tym 96 mg kofeiny) można znaleźć takie substancje jak:

  • Ryboflawina (witamina B2, dba o układ nerwowy): 11% zalecanego dziennego spożycia (RDI – Reference Daily Intake).
  • Kwas pantotenowy (reguluje metabolizm białek, tłuszczy i cukrów oraz syntezę hormonów, składnik witaminy B5): 6% RDI.
  • Mangan i potas: 3% RDI.
  • Magnez i niacyna (witamina B3, reguluje metabolizm i poziom cholesterolu): 2% RDI.

Jeśli zatem wypijesz 2-3 filiżanki dziennie (maksymalna rekomendowana ilość kofeiny), suma tych wartości zaczyna mieć znaczenie w twojej diecie.

3. Kawa obniża ryzyko cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 jest poważnym problemem zdrowotnym, dotykającym obecnie miliony ludzi na całym świecie. Jest to choroba metaboliczna, objawiająca się wysokim stężeniem cukru we krwi i relatywną odpornością na działanie insuliny. 90% przypadków cukrzycy na świecie to właśnie typ 2, za który w dużym stopniu odpowiada wieloletnia niezdrowa dieta i otyłość.

Jak kawa pomaga chronić organizm przed cukrzycą typu 2? Badania pokazują, że osoby pijące najwięcej kawy mają o 23–50% mniejsze ryzyko zachorowania na tę chorobę. Inne badanie, przeprowadzone w Singapurze, wskazało na 14%-owe obniżenie możliwości zachorowania wśród osób, które piły codziennie przynajmniej jedną filiżankę kawy w stosunku do tych, którzy nie pili jej w ogóle.

Jeden z bardziej imponujących raportów o związku kawy z cukrzycą, w którym pod uwagę brane były zbiorcze wyniki z 18 badań z udziałem 457 922 uczestników, podsumowuje, iż każda kolejna filiżanka kawy obniża ryzyko cukrzycy o 7%. Nie powinniśmy oczywiście dodawać cukru do kawy. Wyniki te napawają optymizmem!

4. Kawa chroni przed chorobą Alzheimera oraz demencją

Choroba Alzheimera jest najczęstszą chorobą neurodegeneracyjną i wiodącą przyczyną demencji na świecie. Najczęściej dotyka ludzi powyżej 65 lat. Nie ma na nią lekarstwa, ale znane są czynniki, które mogą jej zapobiegać. Wśród nich wymienia się dietę śródziemnomorską, regularne kontakty społeczne, aktywność fizyczną oraz intelektualną. Okazuje się, że picie kawy może także dołączyć do tej listy.

Badania z 2010 wyraźnie potwierdzają, że kawa jest negatywnie związana z chorobą Alzheimera (AD – Alzheimer’s Disease). Badacze wykazali, iż spożycie kofeiny wiąże się ze znacznie niższym ryzykiem AD, niezależnie od innych możliwych zmiennych zakłócających. Wyniki te, jeśli zostaną potwierdzone w przyszłych badaniach, mogą mieć duży wpływ na zapobieganie AD i demencji.

5. Kawa wspomaga wątrobę

Wątroba to jeden z ważniejszych organów, którego ilość funkcji w organizmie jest niezliczona. Wątroba filtruje krew, magazynuje żelazo i witaminy, neutralizuje toksyny (w tym alkohol), bierze udział w przemianie materii i produkuje sporą ilość kluczowych substancji takich jak enzymy. Okazuje się, że dbanie o wątrobę może oznaczać także pozwalanie sobie na kilka filiżanek kawy.

Nadużywanie alkoholu, wirusy i inne czynniki mogą prowadzić do marskości wątroby. W badaniu na próbie 199 osób zagrożonych tą chorobą wykazano, że osoby pijące jedną filiżankę kawy dziennie (ale już nie więcej) mogą cieszyć się zmniejszonym ryzykiem zachorowania.

Podsumowując, kawa pomaga zachować zdrową wagę, dostarcza organizmowi substancji odżywczych, a także chroni przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Choć istnieje ogólne przekonanie o tym, że jej spożycie jest raczej szkodliwe dla zdrowia, badania naukowe pokazują, że może być zupełnie inaczej. Na pewno wielu kawoszy ucieszy fakt, że nauka potwierdza, że kawa w zupełności zasługuje na starożytne miano napoju bogów!

Autor: Emilia Pawłusz

Kawa zawiera wartościowe substancje odżywcze, przeciwdziała chorobom i wzmacnia organizm.

Autor: Emilia Pawłusz

Przywołane badania i artykuły:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7486839

https://nutritiondata.self.com/facts/beverages/3898/2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18842784

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20008687

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20182026

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1046/j.1468-1331.2002.00421.x

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16772246

https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee#section6

 


Add comment

Required fields are marked with *. Every comment is subject to approval.

Author*

Website

Comment*

Please do not type anything here

Checking here, to indicate that you have read and agree to the terms of the Privacy Policy