Czy można pić kawę w trakcie ciąży?

Kawa w ciąży - czy kofeina może zaszkodzić dziecku i mamie?Czy w trakcie ciąży można pić kawę? Jak kofeina wpływa na dziecko i na mamę? Jeśli jesteś miłośniczką kawy i właśnie spodziewasz się dziecka, ten artykuł jest dla Ciebie.

Picie kawy w ciąży - kontrowersje

Kawa, mimo iż towarzyszy wielu z nas każdego dnia, to jednak używka, a kofeina to substancja psychoaktywna z grupy stymulantów, która istotnie wpływa na funkcjonowanie organizmu, zwłaszcza jeśli jest przyjmowana regularnie. Picie kawy i innych napojów zawierających kofeinę w trakcie ciąży to od lat temat dyskusji, budzący kontrowersje wśród lekarzy i badaczy. Co kilka lat wychodzą nowe badania, których wyniki są niejednokrotnie sprzeczne lub nie dające finalnych odpowiedzi, m.in. dlatego, że prowadzenie badań i eksperymentów z udziałem kobiet w ciąży jest trudne i obarczone wątpliwościami etycznymi. Z pewnością ciąża to wyjątkowy czas, w którym dieta matki ma ogromne znaczenie i wpływ na rozwój płodu. Jak racjonalnie podejść do kofeiny? Czy należy ją całkowicie wyeliminować czy w pewnych dawkach jest dozwolona?Kawa w ciąży - czy kofeina może zaszkodzić dziecku i mamie?

Jak kofeina działa na płód i matkę?

Pomimo wielu badań, precyzyjne określenie wpływu kofeiny na organizm matki i dziecka nie jest możliwe. Eksperci wydają się jednak zgadzać, że jej konsumpcję należy ograniczyć. Wynika to z tego, że kofeina przenika przez łożysko bezpośrednio do płodu i płynu owodniowego. Jej wpływ na rozwój dziecka nie jest neutralny. Zależy on przede wszystkim od ilości spożywanej przez matkę kofeiny oraz ogólnego stanu jej zdrowia. Istnieją badania mówiące, że kofeina negatywnie wpływa na transport składników odżywczych, przez co waga dziecka może być nieco mniejsza.Kawa w ciąży - czy kofeina może zaszkodzić dziecku i mamie?

Co więcej, dla malutkiego, rozwijającego się organizmu rozkład tej, bądź co bądź, drażniącej substancji jest dużo większym wyzwaniem niż dla osoby dorosłej. Narządy i układy dziecka nie są jeszcze w pełni wykształcone, dlatego wątroba, która odpowiada za rozkład kofeiny u człowieka, nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniej ilości enzymów, aby sobie z tą substancją poradzić. Różnice w metabolizmie kawy są naprawdę duże. W badaniach naukowych [1] znajdziemy informację, że średni czas półtrwania kofeiny w organizmie wynosi: u osoby dorosłej ok. 4 godzin (waha się od 2 do 10 godzin),  a u kobiet w ciąży do 18 godzin (zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze). Organizm kobiety w ciąży reaguje inaczej na kofeinę ze względu na zmiany hormonalne. Metabolizm kawy u płodu trwa około aż 150 godzin, u noworodka ok. 100 godzin.

Dzienna norma kofeiny dla kobiet w ciąży

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) przyszła mama powinna ograniczyć spożywanie kawy, jednak nie musi jej całkowicie eliminować z diety. Porcja dwóch filiżanek kawy dziennie, zaparzonej w ekspresie ciśnieniowym jest uważana za bezpieczną. Jest to aż 300 mg kofeiny na dobę, choć w niektórych opracowaniach naukowych spotyka się informację, że bezpieczna dawka kofeiny wynosi mniej, około 200 mg. Dla porównania, czarna herbata z torebki parzona przez kilka minut zawiera około 40 mg kofeiny. Wydaje się, że niegroźną dawką, którą łatwo zapamiętać jest maksymalnie jedna kawa i jedna herbata dziennie. Jest to oczywiście średnia, która nie jest właściwa dla wszystkich przyszłych mam. Na przyswajalność kofeiny wpływa stan zdrowia, genetyka, dieta, wiek oraz przyjmowanie innych używek, np. palenie papierosów. Warto wziąć te wszystkie czynniki pod uwagę i skonsultować odpowiednią dla siebie dawkę kawy (i kofeiny) z lekarzem.

Należy pamiętać, że kofeina znajduje się także w innych napojach i produktach. Jej spore ilości znajdują się w czarnej herbacie równie popularnej co kawa. Interesujący jest fakt, że zawartość kofeiny w liściach herbaty jest wyższa niż w ziarnach kawy, dopiero po zaparzeniu herbaty jej stężenie spada. Kofeina znajduje się w bardzo wielu produktach, np. w napojach energetycznych, yerba mate i w mniejszym stopniu w kakao i czekoladzie. Często zapominamy, że jest także składnikiem coca-coli i pepsi, ciast, lodów oraz niektórych leków i suplementów diety. Dlatego oceniając dzienne spożycie kofeiny, pamiętaj, aby brać pod uwagę nie tylko kawę, ale i inne napoje i produkty. Informacje o zawartości kofeiny znajdziesz na etykietach.

Picie kawy w trakcie karmienia piersią

Kofeina jest rozprowadzana po całym organizmie. Wraz z krwią przenika do wszystkich tkanek, dlatego dostanie się również do kobiecego mleka. Maksymalne stężenie osiąga około pół godziny po spożyciu. Kofeina może działać drażniąco na noworodka, np. spowodować trudności ze snem i rozdrażnienie. Wydaje się, że najbezpieczniejszym pomysłem jest spożywanie małej czarnej i mocnej herbaty okazjonalnie, nie codziennie. Innymi słowy, małe spożycie kofeiny nie jest niebezpieczne w okresie ciąży oraz laktacji i nie trzeba z tych substancji radykalnie rezygnować. Nauka nie dostarcza jednoznacznych dowodów, że należy ją całkowicie eliminować, jednak zgodnie z zaleceniami lekarzy, warto ograniczyć picie kawy i czarnej herbaty, oraz wyeliminować napoje energetyczne.

Co pić w ciąży zamiast kawy?

Pożegnanie się z codziennym nawykiem picia dużych ilości kawy może okazać się niemałym wyzwaniem dla wielu kawoszek. Czym zastąpić kawę w trakcie ciąży i karmienia piersią? Pomysłem mogą być owocowe herbaty i zioła, których wybór jest obecnie naprawdę szeroki. Ciąża może być okazją do poznania wielu nowych smaków. Woda z cytrusami powinna zadziałać pobudzająco i orzeźwiająco. Jeśli chcesz poczuć smak najbardziej zbliżony kawie, sięgnij po kawę zbożową lub kawę z cykorii. Okazjonalnie można sięgnąć również po kakao, które zawiera mniej kofeiny niż sama kawa.

Źródło:

Pawłowska-Muc A.K., Łepecka-Klusek C, Stadnicka G., Pilewska-Kozak A.B. Używki w ciąży – kofeina. Journal of Education, Health and Sport.2015; 5(6): 395-406.

Autor: Emilia Pawłusz

 


Add comment

Required fields are marked with *. Every comment is subject to approval.

Author*

Website

Comment*

Please do not type anything here

Checking here, to indicate that you have read and agree to the terms of the Privacy Policy